onderzoekjes in de schijnwerper

20 Mrt

De onderzoekjes in onze klas komen voort uit dingen die in de praatronde werden verteld of getoond, vanop buurtwandeling, uitstap, vrije teksten,…
Vanuit het gesprek komt naar voor wat de kinderen eigenlijk bezig houdt, waar ze nieuwsgierig naar zijn,…
Dit kan aanleiding geven tot andere activiteiten: iets om in de vrije werktijd te doen, een vrije tekst,… en natuurlijk ook “een onderzoekje”!
Met  de kinderen  wordt nagedacht hoe je het antwoord kan te weten komen.
Het onderzoek is een duidelijk afgebakende vraag . Komen ze onderweg nog leuke weetjes tegen, dan mogen die er zeker bij, maar het is niet de bedoeling alles over het onderwerp uit te spitten.
De kinderen leggen op hun eigen niveau vast wat ze ontdekt hebben, te weten zijn gekomen,…Indien nodig schrijf ik erbij wat ze me allemaal bij het onderzoek vertellen.
Er wordt nagekeken of het wel een antwoord op de onderzoeksvraag is.
Daarna wordt het onderzoekje gepresenteerd aan de ganse groep en mag de groep ook verder vragen stellen.
Indien we veel over iets te weten zijn gekomen, maken we er samen een infoboekje van.

Hieronder kan je enkele voorbeelden zien van de neerslag die de kinderen maakten.
Niet alle onderzoekjes staan er op want sommige hangen nog aan de muur.

onderzoekjes-1ste graad-2013-2014 (2)  onderzoekjes-1ste graad-2013-2014 (3)  onderzoekjes-1ste graad-2013-2014 (4)  onderzoekjes-1ste graad-2013-2014 (5)  onderzoekjes-1ste graad-2013-2014 (7)  onderzoekjes-1ste graad-2013-2014 (6)  onderzoekjes-1ste graad-2013-2014 (8)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: